Το Λιοντάρι του Χειμώνα

Ένας «οσκαρικός» μεσαίωνας στη μεσαιωνική Λευκωσία το χειμώνα!

Το θεατρικό έργο του James Goldman «Το Λιοντάρι του Χειμώνα», που του απέφερε Όσκαρ Σεναρίου στην κινηματογραφική του εκδοχή, παρουσιάζει τη βασιλική οικογένεια της Αγγλίας την Παραμονή Χριστουγέννων του 1183. Ίσως για αυτή τη μεσαιωνική οικογένεια (του Ριχάρδου του Λεοντόκαρδου), το επίθετο «δυσλειτουργική» να είναι πολύ ήπιο…

Χριστούγεννα 1183. Στο Γαλλικό κάστρο στο Σινόν, του Ερρίκου Β’ Βασιλιά της Αγγλίας (Οίκος των Ανζού), καταφθάνει η σύζυγός του, Ελεονώρα της Ακουιτανίας, την οποία έχει φυλακισμένη από το 1173. Μια σειρά από διαβολές και μηχανορραφίες αρχίζει μεταξύ των δυο τους, αλλά και των τριών επιζώντων γιων τους, Ριχάρδου, Γοδεφρείδου και Ιωάννη, καθώς και του καλεσμένου της Χριστουγεννιάτικης αυλής τους, Φίλιππου Β’ Αυγούστου, Βασιλιά της Γαλλίας (και γιος του πρώην συζύγου της Ελεονώρας, Λουδοβίκου Ζ’ της Γαλλίας). Η ετεροθαλής αδελφή του Φιλίππου, Αλίκη, η οποία έχει «συμφωνηθεί» για τον Ριχάρδο από την ηλικία των οκτώ, είναι πια ερωμένη του Ερρίκου!

Στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι της αδυσώπητης αυτής διαπραγμάτευσης είναι τρία «έπαθλα»: το στέμμα της Αγγλίας για τον διάδοχο βασιλιά, η κληρονομιά της Γαλλικής γης και το χέρι της Αλίκης. Μα πάνω από όλα, μέσα σε αυτό το κάστρο και μέσα στον καθένα τους, διαπραγματεύονται η αντιζηλία, η προδοσία, η εκδίκηση και τα αιώνια παιδικά τραύματα…

Στην μεσαιωνική αίθουσα Καστελλιώτισσα θα παρακολουθήσουμε αυτό το χειμώνα τη δραματική αναπαράσταση της ιστορίας. Το οσκαρικό κείμενο μετέφρασε και σκηνοθέτησε ο Ανδρέας Αραούζος, την πρωτότυπη μουσική συνθέτει ο Δημήτρης Ζαχαρίου, ενώ τον μοναδικό χώρο φωτίζει ο Νίκος Μυλωνάς και τον ντύνει, όπως και τους ηθοποιούς, ο Γιώργος Γιάννου. Τη βασιλική οικογένεια ενσαρκώνουν οι Βαρνάβας Κυριαζής, Αννίτα Σαντοριναίου, Μιχάλης Καζάκας, Αντρέας Δανιήλ, Μιχάλης Αναγιωτός, Άνθη Κάσινου και Νίκος Κοσώνας.

Κύριος Χορηγός: Υφυπουργείο Πολιτισμού

Χορηγός: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Χορηγοί Επικοινωνίας: ALPHA ΚΥΠΡΟΥ | ADBOARD | LOVE FM 100.7 | BLACK LEMON

Performances and Bookings

Πρεμιέρα:
Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2024, 8.30 μμ, Μεσαιωνική Αίθουσα Καστελλιώτισσα
Αγίου Μάρωνα, Πύλη Πάφου, Παλαιά Λευκωσία, 1010, Λευκωσία

Παραστάσεις:
Λευκωσία: κάθε Παρασκευή, Σάββατο στις 8.30 μμ και Κυριακή στις 6.30 μμ
Λεμεσός: Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2025 στις 6.00 μμ, Παττίχειο Δημοτικό Θέατρο
Πάφος: Τετάρτη, 8 Ιανουαρίου 2025 στις 8.00 μμ, Μαρκίδειο Δημοτικό Θέατρο

Εισιτήρια:
€18 κανονικό 
€15 για συνταξιούχους, φοιτητές, ηθοποιούς με παρουσίαση ταυτότητας στο ταμείο
ticketmaster.cy / 7777 7040 / ACS Courier

Credits

The Lion in Winter
James Goldman

Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Ανδρέας Αραούζος

Σκηνικά – Κοστούμια: Γιώργος Γιάννου

Σχεδιασμός Φωτισμού – Φωτογραφίες: Νίκος Μυλωνάς

Πρωτότυπη Μουσική: Δημήτρης Ζαχαρίου

Κομμώσεις: Στέφανος Βιολάρης, aplomb

Βοηθός σκηνοθέτη – Τεχνικός χειρισμός: Χριστίνα Ψαρά

Κατασκευή κοστουμιών: Sarah Ryles

 

Παίζουν με σειρά εμφάνισης:

Ερρίκος Β’ Βασιλιάς της Αγγλίας – Βαρνάβας Κυριαζής

Αλίκη Καπέτου – Άνθη Κάσινου

Οι νεαροί Πλανταγενέτες:

  • Ιωάννης – Μιχάλης Αναγιωτός
  • Γοδεφρείδος, Κόμης της Βρετάνης – Αντρέας Δανιήλ
  • Ριχάρδος (ο Λεοντόκαρδος) – Μιχάλης Καζάκας

Ελεονώρα της Ακουιτανίας – Αννίτα Σαντοριναίου

Φίλιππος Καπέτος, Βασιλιάς της Γαλλίας – Νίκος Κοσώνας

Reviews

Σχόλια που έγραψαν θεατές μας:

…σπουδαία σε κάθε πτυχή της και λεπτομέρεια – σκηνοθεσία, μετάφραση, κείμενο, ερμηνείες, κοστούμια, σκηνικός χώρος, ήχος, όλοι, όλες και όλα συνηγορούν σε μια εμπειρία καθηλωτική όσο και ουσιαστική, με ένα μέγεθος και μέτρο που καθιστούν σπουδή, η άριστη διαχείριση και ισορροπία τους. Μπράβο Ανδρέας Αραούζο για την άψογη ενορχήστρωση ενός μαγικού θιάσου, ενός ολοκληρωμένου παραστατικού βιώματος. ΧΑ
 
Πέντε νέα παιδιά στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων, όχι πλαισιώνοντας τον Βαρνάβα Κυριαζή και την Αννίτα Σαντοριναίου σε μία συνάντηση που κάθε φορά έχει, ούτως ή άλλως, ενδιαφέρον, αλλά δημιουργώντας ρόλους με φωτιά στα μάτια, αλλά και μέτρο και μαεστρία.
Ο Ανδρέας κατάφερε να παντρέψει το Μέγεθος της Τραγωδίας με την αμεσότητα της αληθινής, μικρής μας ζωής. (Και οι βασιλιάδες άνθρωπάκια είναι σαν εμάς, για να μην πω ανθρωπάρια, όχι, ίσως (και μακάρι), σαν τους περισσότερους από εμάς).
Η Αννίτα είναι ένας θίασος από μόνη της. Κι όμως δεν καπελώνει κανέναν. Με αφοπλιστική μαεστρία δημιουργεί μια αρχετυπική αλλά και χειροπιαστή βασίλισσα, απλώνει όλα τα χρώματά της, συγκρατώντας τα σε μια παλέτα που δεν καταπίνει τον χώρο. Και αυτό δεν είναι εύκολο. Διότι τα χρώματα της Αννίτας είναι όλα όσα υπάρχουν στη φύση. Αν προσθέσεις δε και τις αποχρώσεις, θες έναν κατάλογο-δειγματολόγιο που θα χωρούσε μόνο στη νέα βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας.
Ο Βαρνάβας είναι ένας ηθοποιός-διάβολος. Τα οικεία εκφραστικά του μέσα, λες και αναβαπτίστηκαν, ποιος ξέρει πως… Η σύνθεση που κατορθώνει μέσα από την αντίφαση (αντιφατικός=απέραντος σύμφωνα με τον ΄Οσκαρ Ουάιλντ), της αίγλης του βασιλιά που σπάει και γίνεται κομμάτια, και γίνεται ανρθωπάριο, και ανδρείκελο (και ναι, βάζουμε κόμμα πριν το και), κυριαρχεί σε μια ερμηνεία που χρήζει μελέτης. Το κύρος και η αμεσότητα, η λογική και η τρέλα, όλα μαζί μπλεγμένα αλλά και ανάγλυφα, είναι καταλυτικές δυνάμεις που οδήγησαν σε αυτή την σπαρακτική ερμηνεία, που “φέρει” κάτι ιερό σαν τον ίδιο τον θάνατο. ΦΑ
 

Συγχαρητήρια για την παράσταση! Ακομη το συζητούμε! Τα βρηκαμε όλα ΤΕΛΕΙΑ!! Τα κοστούμια καταπληκτικά, το experience που η σκηνη ήταν τοσο κοντα μας και ειδικα το performance ανατριχιαστικά καλό! Μας φτιάξατε την εβδομάδα! ❤️ ΤΚ

Φοβερές ερμηνείες και η ατμόσφαιρα ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Ευχαριστούμε την απολαύσαμε! ΜΛ

I loved the play. Just incredible. And something about it is really haunting. I think it’s the actors spread out in the space, felt very much like a mediaeval Court to me. AM

Ξανά και ξανά ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ. Άψογη η σκηνοθεσία, εξαιρετικές ερμηνείες, πολύ ορθή η επιλογή του έργου. Κί άλλα τέτοια….🌺 ΤΣ

Πώς καταφέρνει πάντα ο πολυμήχανος  Αντρέας Αραούζος να μάς κάνει να νιώθουμε κι εμείς κομμάτι του έργου του και της εποχής που ζωντανεύει μπροστά μας με τον καλύτερο τρόπο!! Καταλληλότερο σκηνικό δεν μπορούσε να υπάρξει για τους βασιλείς της Αγγλίας του 1183 από την Καστελλιωτισσα…Φανταστική πανδαισία ο φωτισμός κι η μουσική,  καταπληκτική ηθοποιία,  κορυφές υποκριτικής ο Κυριαζής κι η Σαντοριναίου αλλά κι οι νεότεροι ηθοποιοί…μπράβο και πάλι μπράβο…Αντρέα Αραούζο ευχαριστούμε που σε έχουμε στα πολιτιστικά της Κύπρου μας!!! Ευφραίνεις και λυτρώνει θεατρικά τις πνευματικές μας ανησυχίες… EZ

Ένα μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ σέ όλους τούς Ηθοποιούς, Σκηνοθέτη καί όλους γενικώς τούς αφανείς Συντελεστές που στηρίζουν τήν παράσταση οι οποίοι μέ ξεχωριστή “μαεστρία” ζωντάνεψαν τήν ιστορία τού συγγραφέως. ΑΛ

Η καλύτερη παράσταση που είδα τα τελευταία χρόνια, στον πιο κατάλληλο χώρο. ΛΛ

Brilliant, engrossing, enthralling, a must-see!!! A masterpiece production. YA

What a night, what a play, what a show. Makes you want to walk like royalty afterwards. SH

…δεν πας για να συγκρινεις τον Peter O’Toole με τον κυριο Βαρναβα Κυριαζη ή την κυρια Αννιτα Σαντοριναιου με την Katharine Hepburn. Ειναι γελοιες στο θεατρο οι συγκρισεις. Ο ηθοποιος συκρινεται μονο με το ρολο.
Και βλεπεις ενα πολυ ωραιο σεξπηρικων προδιαγραφων εργο και χαιρεσαι να απολαμβανεις τους δικους σου Αννιτα και Βαρναβα να σε συγκλονιζουν και να σε συναρπαζουν με τη δικη τους ερμηνεια, να κυριευουν το χωρο χωρις ομως να εκτοπιζουν τους νεωτερους, οι οποιοι τους ακολουθουν σε πολυ ωραιες ερμηνειες.
Ευτυχως που υπαρχει και ο Ανδρεας Αραουζος που σκηνοθετοντας χωρις αχρειαστους μοντερνισμους και με απολυτο σεβασμο στο κειμενο και στο εμψυχο υλικο του μας χαριζει τετοιες παραστασεις!!!
Ευχαριστουμε.
Η Καστελιωτισσα ως χωρος αξιοποιηθηκε και δενοταν με την παρασταση που σκηνοθετηθηκε με τροπο που την εναρμονιζε πληρως με την ατμοσφαιρα του εργου και ως θεατες το εισπρατταμε. ΓΝ
 
Loved “The Lion in Winter ” on Sunday. Congratulations to the entire team! 👏 Perfect setting and great performance by all especially the king and queen. The king was simply amazing!🧡 ΒΗ