Παίρνοντας θέση
Η Ζώνη Αμερικανικής Κατοχής στο Βερολίνο
σε κτίριο του 1926 στην Λευκωσία.
«Το να ζει κανείς σήμερα είναι, περισσότερο από ποτέ, ζήτημα θάρρους.»
[Από το ημερολόγιο του Φουρτβένγκλερ, 1936.]
«Πώς μπορείτε να μάθετε την αλήθεια; Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα.
Ποιανού την αλήθεια;»
Αυτό τον Μάιο θα δούμε άλλη μια θεατρική «ηθική ξιφασκία» από την Alpha Square, αυτή τη φορά στην Ζώνη Αμερικανικής Κατοχής του Βερολίνου, το 1946. Το οίκημα που στεγάζει την νέα παραγωγή της ομάδας κτίστηκε το 1926 και αποτελούσε για δεκαετίες την Οικία Διευθυντή της Αγγλικής Σχολής Λευκωσίας. Είναι το σπίτι που δεσπόζει πρώτο, μόλις ανεβεί κανείς το λόφο της Αγγλικής Σχολής.
Ο Ρόναλντ Χάργουντ είναι βραβευμένος με Όσκαρ (για τον «Πιανίστα» του Πολάνσκι), Bafta, Βραβείο Ένωσης Συγγραφέων Αμερικής και είχε υποψηφιότητα για Βραβείο César στην Γαλλία. Το έργο του «Παίρνοντας Θέση» – υποψήφιο για Βραβείο Λόρενς Ολίβιε Καλύτερου Έργου – εξετάζει την πολύπλευρη «ηθική» τού να κρίνεις έναν άνθρωπο και τις πράξεις του.
Ο Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ (1886–1954) ήταν ένας από τους σπουδαιότερους μαέστρους του προηγούμενου αιώνα. Ατυχία της ζωής του ήταν ότι βρισκόταν στην κορυφή της καριέρας του – στην Φιλαρμονική Βερολίνου – όταν οι Εθνικοσοσιαλιστές πήραν την εξουσία. Ενώ πολλοί από τους καλλιτέχνες συναδέλφους του είτε εξαναγκάστηκαν να φύγουν από την Γερμανία είτε μετανάστευσαν ως ένδειξη διαμαρτυρίας, ο Φουρτβένγκλερ παρέμεινε. Μετά τον πόλεμο κατηγορήθηκε ότι υπηρέτησε το Ναζιστικό καθεστώς. Το έργο διαδραματίζεται στο Βερολίνο το 1946, στη Ζώνη Αμερικανικής Κατοχής, κατά τη διάρκεια των ανακρίσεων που θα οδηγήσουν στις δίκες της Νυρεμβέργης, με σκοπό την αποναζιστικοποίηση.
Μετάφραση: Ανδρέας Αραούζος
Σκηνοθεσία: Ελένη Αναστασίου
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Γιάννου
Φωτισμοί: Νίκος Μυλωνάς
Μουσική: Σταύρος Μακρής
Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Ψαρά
Παίζουν: Βαρνάβας Κυριαζής, Ανδρέας Αραούζος, Χάρης Αττώνης, Παναγιώτα Παπαγεωργίου, Γιώργος Ευαγόρου και Μαρίλια Χαριδήμου.
Κύριος Χορηγός: Υφυπουργείο Πολιτισμού
Χορηγοί Επικοινωνίας: Alpha Κύπρου, Alpha Radio, AdBoard, Black Lemon
Performances and Bookings
Πρεμιέρα: Τετάρτη, 14 Μαΐου 2025, 8.30 μμ
Οικία Διευθυντή, Αγγλική Σχολή Λευκωσίας
Παραστάσεις: Τετάρτη μέχρι Κυριακή, 8.30 μμ
Διάρκεια: 110 λεπτά
Εισιτήρια €18 (και €15 για φοιτητές, συνταξιούχους και ηθοποιούς)
ticketmaster.cy / 7777 7040 / ACS Courier
Αγαπητοί θεατές της παράστασης ΠΑΙΡΝΟΝΤΑΣ ΘΕΣΗ,
Σας αναμένουμε με χαρά στην παράστασή μας και παρακαλούμε όπως ενημερωθείτε για τα ακόλουθα, που είναι σημαντικά για την ξεχωριστή θεατρική σας εμπειρία στο χώρο που δημιουργήσαμε:
ΩΡΑ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗΣ
Παρακαλούμε όπως φτάσετε στην Οικία Διευθυντή Αγγλικής Σχολής Λευκωσίας το αργότερο μέχρι τις 8.15 μμ. εφόσον η παράσταση ξεκινάει από τον εξωτερικό χώρο του σπιτιού. Η είσοδος στην παράσταση δε θα είναι εφικτή για αργοπορημένους θεατές, δυστυχώς.
ΧΩΡΟΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
Υπάρχουν δύο ενδεδειγμένοι χώροι στάθμευσης (όπως φαίνονται και στον χάρτη πιο κάτω). Σίγουρα, το να έρθετε μαζί με την παρέα σας σε ένα αυτοκίνητο θα διευκολύνει την οργάνωση.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΑΙ ΕΞΟΔΟΣ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Ακολουθήστε τον χάρτη τόσο για την είσοδό σας στο χώρο, όσο και για την έξοδό σας. Συγκεκριμένα, για την έξοδό σας θα πρέπει να συνεχίσετε τον κυκλικό δρόμο μπροστά από την Κεντρική Είσοδο της Σχολής, και να περάσετε μπροστά από το Γυμνάσιο Ακροπόλεως για να καταλήξετε πίσω στον κυκλικό κόμβο Προεδρικού Μεγάρου.
Σας ευχαριστούμε!
Alpha Square
Credits
Μετάφραση: Ανδρέας Αραούζος
Σκηνοθεσία: Ελένη Αναστασίου
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Γιάννου
Φωτισμοί: Νίκος Μυλωνάς
Μουσική: Σταύρος Μακρής
Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Ψαρά
Παίζουν: Βαρνάβας Κυριαζής, Ανδρέας Αραούζος, Χάρης Αττώνης, Παναγιώτα Παπαγεωργίου, Γιώργος Ευαγόρου και Μαρίλια Χαριδήμου.
Reviews
Δημοσιευμένες κριτικές:
Η Ελένη Αναστασίου δεν είχε κάποιον ιδιαίτερο λόγο να πάρει πραγματικά θέση σ’ ένα τόσο ακανθώδες και πολυεπίπεδο έργο, η ουσία και η σημασία του οποίου εδώ και 30 χρόνια έγκειται ακριβώς στο ότι αντιτίθεται στον ίδιο του τον τίτλο. Για την ακρίβεια, δίνει το περιθώριο στον (κάθε) θεατή να μηρυκάσει όλα τα ζητήματα που θίγονται και να καταλήξει στα δικά του συμπεράσματα. Ή και όχι.
Στο αρχιτεκτονικά φορτισμένο, αποικιοκρατικό αρχοντικό του 1926, πρώην οικία του Διευθυντή της Αγγλικής Σχολής Λευκωσίας, η θεατρική ομάδα Alpha Square προσφέρει μία σπάνια θεατρική εμπειρία: όχι μόνο παρακολουθούμε μια παράσταση, αλλά γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες μιας εξονυχιστικής ανάκρισης, που διερευνά τι σημαίνει να «παίρνεις θέση» μέσα στο πηχτό έρεβος της εύφλεκτης συνθήκης.
…Η σκηνοθέτρια χειρίζεται με επιδεξιότητα τη λεπτή ισορροπία. Επιλέγει να μην προσφέρει εύκολες απαντήσεις, αλλά να διαμορφώσει ένα πεδίο επίκαιρου στοχασμού, όπου το κοινό– σε απόσταση αναπνοής από τους ηθοποιούς– παρακολουθεί εμβρόντητο τη σύγκρουση της τέχνης με την ιστορία, της πίστης με την ηθική, της συνείδησης με την επιβίωση.
…Το έργο ίσως θέλει να μας πει πως κι όταν δεν παίρνεις θέση, έχεις ήδη πάρει. Αυτό ξεδιπλώνεται σε μια πρόταση υψηλής ηθικής θερμοκρασίας, που συνδυάζει την ιστορική ενσυναίσθηση, τη σκηνοθετική διαύγεια και το καλλιτεχνικό ήθος και αναδεικνύει την πολυπλοκότητα του θέματος, μαζί με τα σκιερά όρια της ανθρώπινης συνείδησης και της συμπεριφοράς σε περιόδους κρίσης. Μια εμπειρία που λειτουργεί περισσότερο ως δοκιμασία συνείδησης· μια απαραίτητη ανάσα, αλλά κι ένα ηχηρό καμπανάκι σε καιρούς όπου νιώθουμε εγκλωβισμένοι στη λούπα της ιστορίας, αβέβαιοι για τη θέση μας και για το βάρος των επιλογών μας.
Γιώργος Σαββινίδης, Ο Φιλελεύθερος, 18/5/25
Σχόλια που έγραψαν θεατές μας:
…είναι μια εμπειρία που αξίζει να τη ζήσει κανείς χωρίς προειδοποιήσεις. Το έργο σε καθηλώνει και σε προκαλεί, όχι μόνο θεατρικά αλλά και ηθικά. … Η ένταση χτίζεται αργά και σταθερά, χωρίς υπερβολές, κάνοντάς μας συμμέτοχους – και ίσως συνένοχους – σε αυτή την «αναμέτρηση». Οι ερμηνείες είναι συγκλονιστικές. Ο Βαρνάβας Κυριαζής και ο Ανδρέας Αραούζος εντυπωσιάζουν σε ρόλους απαιτητικούς και γεμάτους ένταση. Δίπλα τους, οι Χάρης Αττώνης, Παναγιώτα Παπαγεωργίου, Γιώργος Ευαγόρου και Μαρίλια Χαριδήμου είναι εκπληκτικοί και δημιουργούν ένα σύνολο υψηλής ποιότητας. …
Πρόκειται για μία από τις πιο πλήρεις, ουσιαστικές και καλοδουλεμένες παραγωγές της φετινής θεατρικής σεζόν. Θεόδωρος Μωυσέως, Thetrophile.com
Καινοτόμα εναρξη και λήξη και φυσικά οι ερμηνείες εξαιρετικες. ΕΜ
…ολοι εξαιρετικοι…! Εξαιρετική παρασταση της αλφα σκουεαρ οπως παντα! ΜΖ
The definition of thought provoking theatre experience. SK
In the face of injustice, do you do the best you can under the circumstances? Protect yourself, your identity, and whoever else you can protect, while injustice gallops on. Or do you risk everything and fight it? Superbly played out and explored by Alpha Square’s production. Not to be missed. AA
…είναι κάποια θεατρικά σχήματα που είσαι σίγουρος ότι όχι μόνο δεν θα απογοητευτείς, αλλά ότι θα απολαύσεις μια πολύ καλή θεατρική παράσταση. Ένα τέτοιο σχήμα είναι και το Alpha Square. Αυτό ισχύει και για την παράσταση του έργου του Ronald Harwood «Παίρνοντας θέση», σε σκηνοθεσία της Ελένης Αναστασίου. ΧΧ
Πάντα προσεγμένο, δυνατό, καθηλωτικό!! Θερμά συγχαρητήρια σε όλους!!! ΛΧ
Κάθε ηθοποιός κυριολεκτικά έζησε μέσα στο ρόλο του. Καταπληκτικό, απολύτως καταπληκτικό. Ευχαριστούμε!!! ΤΜ









Εξαιρετική παράσταση, καταπληκτικό concept, φοβερές ερμηνείες. Συγχαρητήρια! ΠΣ
You did it again! Congratulations to… the entire team! You never cease to amaze us with the locations you select! BH
Gallery
Φωτογραφίες: Νίκος Μυλωνάς