Το Αρχείο
Μια παράσταση για την πολιτική της ζωής
Ένα ντουέτο με τον Βαρνάβα Κυριαζή και την Αννίτα Σαντοριναίου
Το πρώτο θεατρικό έργο του ηθοποιού Σάιμον Γουντς, Hansard*, έκανε πρεμιέρα στο Εθνικό Θέατρο στο Λονδίνο τον Σεπτέμβριο 2019, με τους Alex Jennings και Lindsay Duncan. Φέτος, η Alpha Square θα φέρει μαζί στη σκηνή δύο κορυφαίους ηθοποιούς για αυτό το συνταρακτικό θεατρικό ντουέτο «Το Αρχείο», σε Πανελλήνια Πρώτη. Η παράσταση ανεβαίνει για λίγες παραστάσεις στην Λεβέντειο Πινακοθήκη και κάνει Παγκύπρια Περιοδεία.
Είναι ένα καλοκαιρινό πρωινό του 1988 και ο Συντηρητικός Υπουργός της Κυβέρνησης Θάτσερ, Ρόμπιν Χέσκεθ, επέστρεψε στο ειδυλλιακό του σπίτι στο Cotswold, το οποίο έχουν με τη γυναίκα του των τελευταίων τριάντα χρόνων, Νταϊάνα. Μα δεν φαίνεται να είναι όλα χαρούμενα. Η Νταϊάνα έχει hangover, μια αλεπού καταστρέφει τον κήπο και ξεθάβονται μυστικά από παντού. Ενώ προχωράει η μέρα, αυτό που ξεκινάει σαν ένας γνώριμος ρυθμός συζυγικής φιλονικίας καταλήγει σε μια αιμοβόρα πυγμαχία.
*Hansard, ουσιαστικό:
Το επίσημο αρχείο όλων των δημόσιων κοινοβουλευτικών συζητήσεων (debates).
Χορηγοί: ΘΟΚ | ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Χορηγοί Επικοινωνίας: ALPHA ΚΥΠΡΟΥ | ADBOARD
Performances and Bookings
ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Λευκωσία, Λεβέντειος Πινακοθήκη:
Πέμπτη μέχρι Κυριακή, 11 – 14 Μαΐου 2023, στις 8.00 μμ (Κυριακή στις 7.00 μμ)
Εισιτήρια: www.tickethour.com.cy | 7777 7040 | ACS Courier
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά:
Τρίτη, 30 Μαΐου 2023, στις 8.30 μμ
Εισιτήρια: www.ticketservices.gr και από το ταμείο του θεάτρου.
Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Μαΐου 2022, Λεβέντειος Πινακοθήκη, 8.30 μμ
Λευκωσία: Πεμ/Παρ/Σαβ/Κυρ, 20-29 Μαΐου 2022, 8.30 μμ (Κυριακές 7.30 μμ)
*ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΔΥΟ: Πέμπτη 2 Ιουνίου, 8.30 μμ και Κυριακή 5 Ιουνίου, 7.30 μμ
Πάφος: Ακυρώνεται.
Λάρνακα: Τρίτη, 31 Μαΐου 2022, Δημοτικό Θέατρο Γ. Λυκούργος, 8.30 μμ
Λεμεσός: Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2022, Παττίχειο Δημοτικό Θέατρο, 8.30 μμ
Credits
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Ανδρέας Αραούζος
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Γιάννου
Σχεδιασμός Φωτισμού: Νίκος Μυλωνάς
Μουσική: Σταύρος Μακρής
ΡΟΜΠΙΝ ΧΕΣΚΕΘ Βαρνάβας Κυριαζής
ΝΤΑΪΑΝΑ ΧΕΣΚΕΘ Αννίτα Σαντοριναίου
Σάββατο, 28 Μαΐου 1988
Το εξοχικό των Χέσκεθ στο Cotswolds, Oxfordshire
Χειρισμός/Διευθυντής Σκηνής: Ζωή Κακότα
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μικαέλλα Κάσινου
Φωτογραφίες/Βίντεο: Νίκος Μυλωνάς
Εμφανίζεται ο μικρός Σίμος Παρτασσίδης
Reviews
Δημοσιευμένες κριτικές:
Οι ερμηνείες των δύο Κύπριων ηθοποιών, της Αννίτας Σαντοριναίου και του Βαρνάβα Κυριαζή, σου κόβουν την ανάσα. Δύο βετεράνοι της υποκριτικής τέχνης, σε δύο ερμηνείες σπαρακτικές που καθηλώνουν.
Λένα Σάββα, θέατρο.gr, 11/6/23
Κυριαζής και Σαντοριναίου, σε ένα ερμηνευτικό κρεσέντο, κάνουν οικείο στο κοινό το περίγραμμα του έργου και με μαεστρία αλλάζουν διαρκώς ταχύτητες, μέσα από τη βιτριολική τους αντιπαράθεση.
Έλενα Χατζοπούλου, Sin Radio, 6/6/23
Οι δύο τεράστιοι ηθοποιοί έχουν σύμμαχό τους τη σκηνοθεσία του κυρίου Ανδρέα Αραούζου, ο οποίος έχει αναλάβει και τη μετάφραση του κειμένου του Simon Woods. O δημιουργός στήνει ανθρώπους και πλοκή με τέτοιο τρόπο, που η συνεχής ανάδυση των μυστικών και των απαγορευμένων καταστάσεων να μην αφήνει το κοινό να αφεθεί ούτε για ένα δευτερόλεπτο. Είναι καταιγιστικός ο τρόπος, το ίδιο και οι αλυσιδωτές αντιδράσεις. Εξαιρετικά τα σκηνικά του κυρίου Γιώργου Γιάννου, καθώς και οι φωτισμοί του κυρίου Νίκου Μυλωνά.
Κώστας Κούλης, keysmash, 3/6/23
Ο Ανδρέας Αραούζος δικαιώνεται εκ του αποτελέσματος, εφόσον κατορθώνει να τορνέψει τις απότομες συναισθηματικές διακυμάνσεις των δύο ηρώων, αλλά και να καλύψει όσα αναγκαστικά χάνονται στη μετάφραση. Μεγαλύτερό του επίτευγμα είναι η αίσθηση ότι δεν περισσεύει ούτε ατάκα. Βέβαια, ευτύχησε να βάλει στο πέτο του ακόμη ένα παράσημο εξασφαλίζοντας δύο κονταρομάχους της υψηλότερης κλάσης. Κυριαζής και Σαντοριναίου ψυχογραφούν άψογα δύο ήρωες βουλιαγμένους στα απελπιστικά τους αδιέξοδα, αλλά μοιραία αδιαχώριστους από μια συναισθηματική πανωλεθρία. Η- όχι και τόσο αυτονόητη- σκηνική τους χημεία καρποφορεί δύο σεμιναριακού επιπέδου ερμηνείες, με τη φυσικότητα, την αμεσότητα, το νεύρο, το μέτρο και τις κλιμακώσεις που απαιτούνται.
Γιώργος Σαββινίδης, Ο Φιλελεύθερος, 5/6/22
Ως σκηνοθέτης της παράστασης, ο Ανδρέας Αραούζος υιοθετεί τον τρόπο του Άλμπι, όπου σε ασταμάτητο οικογενειακό εμφύλιο το σκορ των οδυνηρών χτυπημάτων μεταξύ των συζύγων Ρόμπιν και Νταϊάνα Χέσκεθ αλλάζει συνεχώς, αφού και οι δύο είναι τόσο ανελέητα εύστοχοι όταν πετυχαίνουν τα τρωτά σημεία του άλλου. Πόσο πνευματώδης φαίνεται η Νταϊάνα και με πόσο σαρωτικό σαρκασμό εκφράζει τις θέσεις της αριστερής αντιπολίτευσης, σμίγοντας στον λόγο της το πολιτικό με το προσωπικό, το οποίο αποκαλύπτει σταδιακά και βασανιστικά.
Ο Υπουργός της κυβέρνησης των συντηρητικών, ο Ρόμπιν έχει κουραστεί να αμύνεται των κυβερνητικών και εν μέρει των προσωπικών του θέσεων, προσπαθώντας ν’ ανοίξει το νόημα του περιβόητου Άρθρου ως τρόπο να προφυλάξει τους νέους από το να γίνουν, όπως τους βλέπει ο ίδιος, δυστυχισμένοι. Αγανακτεί όταν οι επιθέσεις προέρχονται από μια άπραγη, τεμπέλα, αλκοολική, όπως βλέπει τη γυναίκα του, αλλά κι απ’ όσους αυτή εκπροσωπεί.
… Η θλίψη που βαραίνει τους ήρωές τους είναι το υπόβαθρο της κάθε ατάκας, του κάθε βλέμματος, μπορούν και την εκδηλώνουν ταυτόχρονα με τις εξάψεις της μάχης. Ακόμα κι όταν το κοινό γελά με τις ηχηρές καμτσικιές των αλληλοκατηγοριών, τα μάτια των δύο συμπρωταγωνιστών είναι γεμάτα απόγνωση και τρυφερότητα. Οι μουσικές πινελιές του Σταύρου Μακρή στήριζαν τους ηθοποιούς στα συναισθηματικά γκρο πλαν που έστηνε ο σκηνοθέτης. Ειδικά σημαντικές υποκριτικά είναι οι στιγμές που ένας από τους δύο μένει μόνος στη σκηνή. Ο τραγικός θάνατος του γιού τους τούς χώρισε κάποτε, αλλά οι αβάσταχτες ενοχές τους έδεσαν άρρηκτα στα χρόνια που ακολούθησαν.
Νόνα Μολέσκη, Ο Φιλελεύθερος, 29 Μαΐου 2022
Σχόλια που έγραψαν θεατές μας:
Από τις πιο δημιουργικές στιγμές της Λευκωσίας. Εύγε. ΤΧ
Είναι κάποιες θεατρικές παραστάσεις που τις κουβαλώ μέσα μου. Εγώ τις αποκαλώ «στιγμές». Σπάνιες και πολύτιμες. Αυτό ένιωσα χθες βράδυ στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Andreas Araouzos. Με δυο θηρία του θεάτρου, την Annita Santorineou και τον Varnavas Kyriazis, που μας καθήλωσαν. Το κέλυφος των στιβαρών πρωταγωνιστών σαν να ράγισε ξαφνικά καταργώντας τις βεβαιότητες τους που τόσο αγαπήσαμε. Από αυτή τη χαραμάδα είδαμε κάτι πολύ βαθύ και πολύ λαμπερό, ένα ταλέντο που ξεπερνά την υποκριτική τέχνη και γίνεται ωμή ζωή. Είναι μια σπουδαία παράσταση «Το Αρχείο» στη Λεβέντειο Πινακοθήκη. ΣΧ
Συγχαρητηρια! Χίλιες φορές συγχαρητηρια! Η παράσταση ήταν μαγική. Μας καθήλωσε όλους και δεν άκουγες ένα κιχ στο ακροατήριο. Σπουδαία ερμηνεία και από τους δυο ηθοποιούς ΣΜ
Σπουδαίο θεατρικό έργο και εξαιρετική η απόδοση του από τους Σαντοριναίου, Κυριαζή και Αραούζο! Συγχαρητήρια σε όλους! ΝΣ
…φεύγω τόσο γεμάτος και συγκινημένος κι επειδή αυτό που παρακολούθησα με συνεπήρε και με διαπέρασε σε τέτοιο βαθμό…
Ένα τεράστιο ευχαριστώ και μπράβο Andreas Araouzos για την επιλογή αυτού του έργου του Simon Woods. Ότι κι αν γράψω για την Annita Santorineou και τον Varnavas Kyriazis που με την τεράστια πείρα και το αστείρευτο ταλέντο τους μάς μετέφεραν λέξη προς λέξη τα μηνύματα του συγγραφέα και στο τέλος “μάς την έφεραν”, θα είναι λίγο.
Η αποψινή νύχτα είναι μια από αυτές που θα έχω ως παράδειγμα να αναφέρω όταν με ρωτάνε γιατί πάω θέατρο! ΑΓ
Αν αγαπάτε το θέατρο, μην χάσετε αυτή την παράσταση. Το έργο πολύ δυνατό, η Annita Santorineou και ο Varnavas Kyriazis καθηλωτικοί, και η παράσταση εξαιρετική. Επίκαιρη όσο ποτέ. Andreas Araouzos συγχαρητήρια και ευχαριστούμε! AK
Χαίρομαι για την επιλογή του συγκεκριμένου θεατρικού από τον Andreas Araouzos Alpha Square. Σίγουρα δεν ήμουν μόνο εγώ που έφυγα συγκινημένη από αυτά που είδα κι αυτά τα δύσκολα που ειπώθηκαν. Κάθε γονιός, όταν δει το έργο, ας κάνει τον απολογισμό του. Όσο αφορά τις ερμηνειες, … Standing ovation for both well deserved. AΠ
SO powerful so meaningful
SO touching
Excellent excellent superb performance ΜL
Η Κυπρος δεν έχει πλέον πολλές χαρές να μας δώσει. Μια από αυτές τις ελάχιστες είναι το καλό θέατρο. «Το αρχείο» καταγράφει την Αγγλική πολιτική και κοινωνία της Αγγλίας της δεκαετίας το ’80, της ομοφοβίας, της ανηθικότητας, της υποκρισίας. Η Κυπρος, κλασσικά 50 χρόνια πίσω, μόλις τώρα αρχίζει την πάλη με το δαίμονα της ετεροκανονικότητας (για την ανηθικότητα στην πολιτική ούτε καν).
Κάποτε πιστεύαμε στην επανάσταση και αυτό μας γέμιζε τις μπαταρίες. Σήμερα είμαστε ευχαριστημένοι να δούμε ένα καλό θέατρο που ρίχνει το spotlight στους δαίμονες που θα έπρεπε να ήταν στο επίκεντρο των κοινωνικών αγώνων. Και η παρουσία του αξεπέραστου Βαρνάβα Κυριαζή στη σκηνή είναι τεράστιο προνόμιο και ανεξάντλητη πηγή ελπίδας ότι αυτός ο τόπος είναι ικανός για πολύ περισσότερα και σπουδαιότερα.
Αυτή την παράσταση δεν την βίωσα μόνο με τα μάτια και τα αυτιά. Μίλησε κατευθείαν με την καρδιά, με το μυαλό. Με συγκίνησε, με ταρακούνησε, με συγκλόνησε. Θα μείνει για πάντα χαραγμένη μέσα μου ως μια μοναδική εμπειρία! Ευχαριστούμε τους Andreas Araouzos, Αννίτα Σαντοριναίου, Βαρνάβα Κυριαζή και όλους τους συντελεστές! ΛΧ
«- Πώς λέγεται εκείνο το σύνδρομο που είσαι ανίκανος να φανταστείς τις επιπτώσεις των πράξεών σου σε κάποιον άλλο;
– Ονομάζεται οικονομία ελεύθερης αγοράς!»
«Το Αρχείο» του Σάιμον Γουντς (μετάφραση- σκηνοθεσία του Ανδρέα Αραούζου) με το συνταρακτικό ντουέτο Βαρνάβα Κυριαζή και Αννίτας Σαντοριναίου αποτελεί στιγμή, -συγκλονιστική στιγμή- για το σύγχρονο κυπριακό θέατρο. Ιστορία, ιδέες, σχέσεις, ερμηνείες. Για τη ζωή της πολιτικής. Και την πολιτική της ζωής. ΓΚ
Υποκλινόμαστε σε αυτή την μεγαλειώδη ερμηνεία στο «Το Αρχείο» από την μοναδική Annita Santorineou και Βαρνάβα Κυριαζή. Συγχαρητήρια και ευχαριστούμε!!!!! ΠΑ
Υπέροχη παράσταση, ερμηνείες που καθηλώνουν από εξαίρετους ηθοποιούς, άγγιξαν ευαίσθητες χορδές… Με το που άναψαν τα φώτα, τα βουρκωμένα μάτια μέσα στην αίθουσα του θεάτρου φάνηκαν… και ήταν πολλά!
Πολλά-πολλά συγχαρητήρια στον Ανδρέα αλλά και σε όλους τους συντελεστές αυτού του υπέροχου έργου!!! ΔΓ
Το Αρχείο της ζωής μας κάπου είναι εκεί…ανάμεσα στα υπάρχοντά μας να μαρτυράει ποιοι είμαστε…τα πιστεύω μας, οι επιλογές μας, ο τρόπος ζωής μας…και σίγουρα όλα κάτω από την πολιτική αίρεση….Συγκλονιστική παράσταση….κορυφαίοι οι συγκεκριμένοι ηθοποιοί…..Το θέατρο λυτρώνει…. ΕΖ
Gallery
Φωτογραφίες: Νίκος Μυλωνάς